Bewegingscoaching volgens Bodymap (2,5j-7jaar)

 

KINDEREN VANAF 2,5 JAAR

afspraak 1

Je kan telefonisch of via mail een afspraak maken voor een kennismakingsgesprek.

We bespreken hierin uw vragen, bezorgdheden omtrent uw kind. Ik leg uit wat ik met reflexintegratie kan doen aan de noden van uw kind. Ziet u het voordeel in? Dan leggen we al 2 data vast. Eentje voor de screening en eentje voor de bespreking van het persoonlijk uitgewerkte bewegingsplan.

U krijgt ook een vragenlijst mee naar huis i.v.m. de zwangerschap, de eerste levensmaanden van uw kind,… Dit om een zo volledig mogelijk beeld van uw kind te krijgen en het ook op de meest persoonlijke manier te kunnen verder helpen.

Deze afspraak gebeurt liefst met beide ouders, je kind hoeft er nog niet bij te zijn.

 

afspraak 2 

Op de dag van de screening wordt uw kind gescreend volgens het volledige ontwikkelingslab om een volledig en duidelijk overzicht te krijgen.
Deze screening gebeurt zonder aanwezigheid van de ouders. Net als een uurtje komen sporten. Kinderen laten beter zien wat ze kunnen wanneer mama of papa er niet zijn, de afleiding is minder groot.

Na ongeveer een uurtje zit de screening erop en en mag je, je kapoen  komen ophalen.

 

 

afspraak 3

Tegen de tweede vastgelegde datum heb ik al heel wat voorbereidingswerk gedaan.

Je krijgt een mooi overzicht van het ontwikkelingslab te zien van uw kind, waarin ook u meteen duidelijk zal zien binnen welke flesjes van het ontwikkelingslab er nog iets niet helemaal goed zit. We nemen alle tijd om dit te bekijken en te bespreken.

Ik stel tegen die dag ook een bewegingsplan op met oefeningen en leuke spelletjes voor thuis. Dit bespreken we samen zodat u en uw kind goed weten wat er verwacht wordt.

Ook kan je een beloningskaart meekrijgen naar huis. Want volhouden is belangrijk! De oefeningen worden zoveel mogelijk gekozen zodat ze in het dagelijkse spel van uw kind kunnen geïntegreerd worden.

Je krijgt een volledige kopie van de screening mee naar huis alsook een pdf versie voor school, zodat ze op school ook op de hoogte zijn en hier eventueel op kunnen inspelen binnen hun zorgwerking. De school mag me ook altijd contacteren met vragen.

We leggen een volgende afspraak vast om de vooruitgang te bekijken na ongeveer een 5-tal weken inoefenen.

Bij afspraak zijn beide ouders of 1 ouder aanwezig. Je kind hoeft er niet bij te zijn.

 

afspraak 4

Op deze afspraak bekijken we de vooruitgang die we geboekt hebben na 5 weken inoefenen. Met een korte screening kan ik zien of deze bewegingen genoeg geautomatiseerd werden en het flesje groen kan kleuren. Afhankelijk van dat resultaat werken we verder aan ons opgestelde bewegingsplan en zal u weer nieuwe oefeningen mee naar huis krijgen.

Hoeveel afspraken hierna nog zullen volgen is afhankelijk van kind tot kind en het aantal flesjes waaraan moet gewerkt worden.

De ervaring leert dat er na een aantal sessies bij een kind al duidelijke veranderingen optreden in de houding, in het gedrag. Blijkt dit niet zo te zijn of loopt het stroef dan zoeken we verder naar oplossingen en verwijs ik eventueel door. 


Wat doe ik als kindercoach? (3j-12 jaar)

 

Als kindercoach begeleid ik kinderen die niet goed in hun vel zitten, om welke reden dan ook.

Een coach werkt oplossingsgericht, op korte termijn en vanuit de krachten van het kind. In tegenstelling tot een therapeute/psychologe kijkt een coach op een heel praktische manier naar wat er op dit moment lastig is en niet naar eventuele onderliggende problemen. Ik richt me op kinderen tussen 3 en 12 jaar.

Als ouder voel jij het beste aan wanneer je zoon of dochter met iets zit. Natuurlijk wil je hem of haar hierbij helpen en zet je alles in het werk om terug een glimlach te toveren op dat gezichtje. Omdat kinderen helaas niet met een handleiding komen, is die ‘oplossing’ niet altijd  gemakkelijk te vinden. Dan kan het nuttig zijn dat ‘een buitenstaander’ een nieuwe kijk werpt op de situatie.

Door met jullie in gesprek te gaan, krijg ik een duidelijk beeld van wat er nu juist stroef verloopt. Dit kan vanalles zijn: moeite met het uiten van emoties of juist heel hevige emoties uiten, moeilijke situaties op school, twijfel of angst in sociale omgang, miscommunicatie tussen kind en zijn omgeving, … . Ik luister altijd naar het verhaal van het kind én de ouders. Voor mij is het belangrijk om te weten hoe je kind dit probleem ervaart en op welke manier zich dat uit. Als dat duidelijk is, ga ik heel oplossingsgericht kijken.

‘Wat maakt dit voor jou lastig en wat kan jou helpen om hiermee om te gaan?’

Door met het kind te spelen en te praten ontdekken we wat jouw kind nodig heeft om met deze situatie om te gaan. We bedenken manieren die hem of haar in de toekomst kunnen helpen. Ik kijk naar de vaardigheden en kwaliteiten van je kind om zo te achterhalen hoe we deze ten volle kunnen benutten.

Deze woorden staan centraal in mijn coaching: helpen - leren - oefenen. Ik wil je kind graag helpen om te ontdekken wat hij/zij wil leren om met deze situatie om te gaan. Tijdens de coaching oefenen we hierop zodat je kind meer vertrouwen krijgt om het in de praktijk zelf te doen.

voor ouders

 

Luisteren

Als kindercoach start ik met luisteren. Enkel zo kan ik een beeld krijgen van de hulpvraag die jij en jouw kind stellen. Doorheen het coachingstraject luister ik naar jouw bevindingen.

Inspraak

Tijdens de coaching ga ik aan de slag met jouw kind. Voor mij is het logisch dat jij, als ouder, inspraak hebt in het ganse gebeuren. Ook jouw zoon/dochter krijgt medezeggenschap.

Empathie

Dit is één van de belangrijkste eigenschappen van een kindercoach. Door te luisteren probeer ik te begrijpen wat er speelt bij jou en jouw kind en hoe dit effect heeft op jullie gezinsleven.

Samenwerken

Jij, als ouder, kent je kind het best. Daarom zoeken we samen uit hoe we je zoon of dochter kunnen helpen. Samen met je kind en jullie als ouders ga ik op zoek naar een juiste weg.

voor kinderen

 

Luisteren

Tijdens de coaching luister ik naar jouw verhaal! Wat wil jij bereiken en waar wil jij verandering? Zo komen we samen tot een oplossing.

Idee

Heb jij een idee? Hoe gek ook, laat het dan zeker horen! Ik wil weten hoe jij over de dingen denkt.

Elkaar

We gaan met elkaar een weg afleggen. We bespreken met elkaar wat goed en minder goed gaat.

Spelen

Een bank, een stoel, een boek met daarnaast een balpen en potlood? Niets daarvan! Knuffels, verhalen, kleurpotloden, poppen, ballen, ... . We gaan al spelend een heleboel dingen ontdekken!


Ontwikkelingscoaching(2,5j-7jaar)

 

Samen met jullie bekijk ik waar je kind extra stimulans nodig heeft.

Ik begeleid en ondersteun je kleuter om leeftijdsgericht te werken en (leer)achterstanden te verlagen.

 

Samen bespreken we hoe jullie je kleuter thuis extra kunnen begeleiden en met welke oefeningen